Meny

100 dagar kvar till Fotbolls-EM: Carlsberg i kampanj för att göra EM bättre för fansen

Med 100 dagar kvar till UEFA EURO 2016 ™ drar Carlsberg – turneringens huvudsponsor – igång en global kampanj för att göra EM ”better for the fans”. För första gången kan fotbollsfans själva rösta fram turneringens ”Man of the Match” och ”Goal of the Round and Tournament”. På Carlsbergs Facebooksida kan följare tävla om platser i Carlsbergklacken under en Sverigematch och några fans får till och med uppleva EM direkt från planen med exklusiva Play on Pitch-biljetter.

Fotboll har alltid varit en viktig del av Carlsbergs DNA, och ända sedan 1988 har Carlsberg sponsrat FotbollsEM. I år satsar man på att göra EM bättre för fansen i en av de mest omfattande kampanjerna som någonsin drivits av Carlsberg under en turnering.

Inför EM har Carlsberg tagit fram en specialbyggd widget där fotbollsfans världen över för första gången någonsin själva får rösta fram turneringens ”Man of the Match” och ”Goal of the Tournament”. I Sverige äger röstningen rum hos samarbetspartnern SvenskaFans.com, och det går även att rösta med en hashtag i sociala medier. Redan under våren kommer svenska fotbollsfans kunna tävla på SvenskaFans.com om att åka ner till Frankrike för att dela ut det ärofyllda priset till bästa spelaren i en Sverigematch.

På SvenskaFans.com kommer läsare även kunna tävla om Play on Pitch-biljetter, en fotbollsupplevelse utöver det vanliga där en person får följa med en SvenskaFans-reporter på en VIP-resa till Frankrike. Upplevelsen inkluderar biljetter till semifinalen och chansen att spela en match på Stade de Lyon plan med välkända fotbollslegender.

– Fotboll handlar om fansen och kärleken till sporten, och vi är både stolta och glada över att samarbeta med Carlsberg för att göra årets upplaga av Fotbolls-EM till en upplevelse utöver det vanliga. De svenska fansen kommer i år att kunna påverka turneringen mer än någonsin tidigare och dessutom ha chans att ta del av helt unika Play on Pitch-biljetter, med möjlighet att få spela på samma plan som stjärnorna. Kanske världens mest ultimata EM-upplevelse, säger Peter Sibner, ansvarig utgivare på SvenskaFans.com.

För att bygga upp peppen inför EM samarbetar Carlsberg med YouTube-fenomenen från F2 Freestylers, som återskapat de mest legendariska målen i EM-historien. Klippen kommer att dyka upp i Carlsbergs sociala medier under våren. På Carlsbergs svenska Facebooksida kan fans varje vecka också tävla om en plats i Carlsbergklacken under en Sverigematch.

– Fotboll är en otroligt viktig del av Carlsbergs arv, och inför den fantastiska fotbollssommar vi har framför oss ligger vårt fokus på att göra EM bättre för fansen – oavsett om det handlar om en fantastisk fotbollsupplevelse på plats i Frankrike eller grymt innehåll på vår Facebooksida som hjälper till att skapa pepp på hemmaplan, säger Louise Eckerbom, Brand Activation Manager på Carlsberg i Sverige.

Under våren kommer även en reklamfilm på temat ”If Carlsberg did…”, som hyllar kulturen i värdnationen, rulla på TV. I dagligvaruhandeln kommer Carlsberg säljas i Limited Edition EM-utförande. När EM rullar igång arrangerar flera av Carlsbergs partner-krogar viewing parties.

UEFA EURO 2016 ™ startar den 10 juni och pågår till den 10 juli.

Kontakt

För mer information, kontakta:

Kommunikationschef Carlsberg Sverige

Henric Byström

Tel 070-4830548 Email henric.bystrom@carlsberg.se