Alkoholfri öl firar 10-årsjubileum och når nya rekordnivåer

På bara två år har försäljningen av alkoholfri öl stigit med 66 procent och kommer i år, för första gången, att uppgå till över 10 miljoner liter. Den största ökningen har skett under det senaste året, framförallt i livsmedelsbutiker och på restauranger. Och allt pekar på att utvecklingen kommer fortsätta i takt med att fler svenskar väljer alkoholfria alternativ.

För tio år sedan lanserades den alkoholfria ölen Carlsberg Non Alcoholic i Sverige. Innan dess hade alkoholfri öl levt en ytterst undanskymd tillvaro. Men i kölvattnet av den ölboom som sköljt över landet de senaste åren, har även utbudet och försäljningen av alkoholfri öl fullkomligt exploderat. Storsäljaren heter fortfarande Carlsberg Non Alcoholic som i år firar 10-årsjubileum och har en marknadsandel på över 25 procent.

– Vi var tidigt ute med att satsa på alkoholfri öl och har nu åtta olika alkoholfria ölsorter i vårt sortiment som tillsammans har en marknadsdel på närmare 60 procent, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Alkoholfri öl kommer att slå alla rekord under 2016. Mellan 2014 och 2015 växte marknaden med nästan 25 procent. I år kommer ökningen att bli minst 35 procent och försäljningen kommer, för första gången, att landa på över tio miljoner liter.

Den största försäljningsökningen står livsmedelsbutikerna för, men alkoholfri öl blir även allt mer populärt på caféer och restauranger.

– Tidigare konsumerades alkoholfri öl framförallt i situationer då man inte ska dricka alkohol, till exempel i samband med bilkörning. Idag väljer allt fler att dricka alkoholfri öl till maten, som en törstsläckare eller som sällskapsdryck, säger Henric Byström.

För att uppmärksamma att öl handlar om smak och inte om procent går Carlsberg Sverige nu ut med företagets största kampanj någonsin för alkoholfritt öl. Syftet är att få fler svenskar att välja alkoholfri och alkoholsvag öl under julen. Kampanjen har tjuvstartat på nätet och går upp på stortavlor runt om i landet på måndag.

– Det fina med öl är att smakupplevelsen inte definieras av procenten – starkast är helt enkelt inte alltid bäst. Med vår julkampanj vill vi lyfta fram ett urval av vårt breda utbud av alkoholfritt öl och betona smaken, säger Henric Byström.

Om Carlsberg Sverige
Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.