Årgångs-Carnegie Porter på Systembolaget

Den 4 mars lanserar Carlsberg Sverige en Carnegie Porter av årgång 2000 på Systembolaget. Ölet, som finns i en begränsad mängd, är lagrat i ca två år. Cirka 125 Systembolag kommer att kunna erbjuda denna porter.

Årgångs-Carnegie Porter på Systembolaget

- Vi har lagrat ett parti av Carnegie Porter från år 2000 och vill genom Systembolaget ge fler chansen att njuta av den. Även om det inte är planerat nu, kan det bli möjligt att vi mer regelbundet kommer med en vällagrad Carnegie Porter. Vi får se hur uppskattad den blir, säger Göran Orre, Informationsdirektör Carlsberg Sverige.

Porter kan lagras upp till tio år
Carnegie Porter har en särställning i svensk ölkultur, och uppmärksammas ofta av ölälskare både i Sverige och världen. Det är en mörk överjäst porter med mäktig smak, härligt skum och doft av kaffe. Smaken är fylligt söt och mjukt balanserad av en markerad humlebeska. Öl är som regel en färskvara. Men en Carnegie Porter som lagras förändras och får med åren en mjukare smak som drar lite åt madeira, kaffe och mörk kakao. En porter kan med fördel lagras upp till tio år.

Sverige äldsta bevarade varumärke
David Carnegie Jr började 1836 brygga Carnegie Porter. Receptet liksom etiketten är än idag oförändrade och Carnegie Porter är Sveriges äldsta, idag levande, varumärke.

Det registrerades som varumärke en tidig januariförmiddag i mitten av 1800-talet. Då fick det varumärke nummer 7. Sedan dess har mer än 150 år gått, men Carnegie Porter har fortfarande en särställning inom svensk ölkultur. Under det svenska starkölsförbudet mellan 1922 och 1955 ordinerade läkare ofta Carnegie Starkporter som medicin pga sina stärkande egenskaper. Den kunde endast hämtas ut på apotek mot recept.

Serveras rätt
En porter innehåller ca 800 olika smakämnen. För att få fram alla dessa smakämnen så måste en porter serveras på rätt sätt och vid rätt temperatur. Porter ska hällas rakt ned i glasets mitt så att det skummar ordentligt. Låt det sjunka undan och häll på mer. Temperaturen bör ligga runt 13 grader , men det går även att servera vid lägre temperaturer allt efter smak och tillfälle. Prova gärna till ostron, andra skaldjur, stiltonost eller choklad.