Meny

Carlsberg lanserar egen mjÖLk

Det är en lycklig slump som gör att Carlsberg idag kan presentera en av de mest innovativa och överraskande produktlanseringarna någonsin. Tack vare en mjölkbondes brinnande intresse för mikrobryggning och en trotsig mjölkko tar Carlsberg ett kliv in i på mjölkmarknaden genom att lansera mjÖLk – en mjölk som smakar öl.

Det var på en liten gård precis utanför Köpenhamn som mjölkbonden, tillika mikrobryggaren, Mads H. Ømle först upptäckte det som skulle bli Carlsbergs mjÖLk. På gården hade Mads både en lada med ett dussin mjölkkor, och ett litet bryggeri i anslutning till ladan. Efter mjölkningen en morgon i oktober 2018, lämnade han ladan och kossan Narra lyckades rymma. När han upptäckte att hon rymt genomsökte han sina ägor och fann henne till slut utanför hans lilla bryggeri, mumsande på hans lager av humle, malt och jäst.

Vid mjölkningen dagen efter märkte Mads att Narras mjölk var lite annorlunda jämfört med vad den brukade vara. Han smakade på den och upptäckte något fantastiskt – under natten hade malten och humlen jäst i Narras mage och skapat en silkeslen, rund och lätt kolsyrad, skummande mjölk – som smakade öl.

– Vår mjÖLk är en av de största och mest banbrytande upptäckter vi gjort på många, många år. Det är en helt revolutionerande produkt som kommer att förändra vår syn på både öl och mjölk. Gränsen mellan de två produkterna kan helt komma att suddas ut nu när det blir lika naturligt att dricka öl till frukost, som mjölk, säger Aprille Won, innovationschef på Carlsberg.

Tillsammans med Mads har Carlsberg nu möjliggjort en storskalig produktion av mjÖLk, som äntligen presenteras för den svenska marknaden i samband med kosläppen i början av maj. MjÖLken innehåller, förutom de näringsämnen som finns i alkoholfri öl, även de näringsämnen som finns i vanlig mjölk och förutspås bli ett populärt substitut till komjölk.

– Att få introducera ännu ett alternativ till vanlig komjölk känns helt rätt i tiden. Vi hoppas att svenska folket ska uppskatta vår mjÖLk och att den ska bana väg för ännu fler osannolika upptäckter – Carlsbergs innovationsarbete visar verkligen att vad som helst kan hända, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Att utnyttja den naturliga jästkulturen i kossornas fyra magar är en helt ny och banbrytande metod och resulterar i en helt ny typ av dryck. Konsistensen påminner om den vanliga mjölkens, men är lätt kolsyrad och skummande. Smaken påminner mer om den vanliga ölens, men är lite mildare och rundare – en frisk smak av citrus, kantad med en mjuk bitterhet och mustiga toner av knäckebröd, halm och honung. Ett perfekt frukostalternativ för dig som tycker att öl är godare än vatten.

Carlsbergs MjÖLk kommer att finnas i dagligvaruhandeln i början av maj.
Rekommenderat cirkapris: 17,90 kr per liter.

För mer information kontakta
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48
E-post: [email protected]

Kontakt

För mer information, kontakta:

Kommunikationschef Carlsberg Sverige

Henric Byström

Tel 070-4830548 Email [email protected]