Meny

Falcons ambition är klar: ”Sveriges största ölvarumärke”

Falcon lanserar nu ny kommunikation och design. I den nya kommunikationen hyllas människors vilja att göra gott – tillsammans, och designen har renodlats för att den karakteristiska pilgrimsfalken ska bli än mer framträdande. Ambitionen är klar; att bli Sveriges största ölvarumärke.

Nu i söndags, den 2 april, invigdes Falcon Alkoholfri Arena i Falkenberg. Invigningen markerar inte bara Falcons hemvist och satsning inom alkoholfri öl, utan även Falcons nya position och ambition att vara det största kvalitetsölet i Sverige som står för ”att göra gott tillsammans”.

– Att göra gott tillsammans kan ta sig en mängd olika uttryck. För Falcon handlar det alltid om att det blir bättre när man är fler och gör saker tillsammans. Utgångspunkten i vår storsatsning på Falcon är att varumärket mår bra, men förtjänar att må ännubättre , säger Nils Nordqvist som ansvarar för varumärket Falcon.

Falcon är ett av Sveriges mest sålda öl och har, ända sedan bryggeriet grundades i Falkenberg för över 120 år sedan, borgat för kvalitet och bryggartraditioner. Redan några år efter att bryggeriet i Falkenberg startade 1896 tog man fram de första etiketterna för att marknadsföra ölet och dess kvalitet. Designen har utvecklats under åren, men alltid med varsamhet för att inte förlora kopplingen till Falcons stolta ursprung och långa historia.

Mer om Falcons nya kommunikation

  • Falcons nya kommunikation vill sammanföra människor för att göra gott tillsammans.
  • Två nya reklamfilmer kommer att spelas in under våren: ”Karaoke-kvällen” & ”Rökmaskinen”.
  • Filmerna kommer att börja visas under maj månad i bl.a. annat TV4, TV3 och Kanal 5, samt på Youtube och Facebook.
  • Filmerna tas fram i samarbete med Falcons reklambyrå ANIMAL och produktionsbolaget Camp David med regissören Robert Jitzmark.

Mer om Falcons nya design

  • Falcon finns i smakvarianterna Export, Bayerskt, Extra Brew, Folköl, Husman, Koppar, Julöl, och Smakfull, samt Alkoholfri lager. Samtliga produkter och förpackningar görs om i det nya designmaneret. Se produkterna här
  • Att skala bort för att hitta kärnan har lett designprocessen där falkhuvudet har konkurrerat ut och bort överflödiga designelement som humlekottar och medaljer.
  • Färgen guld tillsammans med den kompletterande bakgrunden är bärande, vilket ger en enkelhet och kvalitetskänsla. Med ett vitt stirrande falköga är paletten komplett och borgar för att även sticka ut i hyllan på håll.

Kontakt

För mer information, kontakta:

Kommunikationschef Carlsberg Sverige

Henric Byström

Tel 070-4830548 Email henric.bystrom@carlsberg.se