Meny

Nu kommer alkoholfri öl på fat

Svenskarna dricker allt mer alkoholfri öl och i somras ökade konsumtionen med nästan 60 procent jämfört med samma period förra året. Dagligvaruhandeln står för den största delen av försäljningen, men många tar också gärna en öl utan alkohol på krogen. Därför lanseras nu Sveriges mest populära alkoholfria öl, Carlsberg Alcohol Free, på fat. I ett första steg kommer den gå att beställa på ett tjugotal krogar.

Carlsberg Sverige började sälja Carlsberg Alcohol Free redan 2006. På den tiden stod alkoholfri öl mest och samlade damm på någon undanskymd hylla på Systembolaget. Drygt tio år senare har konsumtionen av alkoholfri öl gått upp rejält och ökar fortfarande i snabb takt – i år beräknas svenskarna för första gången dricka över 13 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är 30 procent mer än 2017.

– Att alkoholfri öl har blivit så populärt beror på flera olika och samverkande faktorer, inte minst hälsotrenden, ölboomen och en produktutveckling med ett större och mer intressant utbud, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Nu tar Carlsberg Sverige nästa steg och lanserar Sveriges mest omtyckta alkoholfria öl som fatöl på det nya systemet Draught Master*. Ett tjugotal krogar i framförallt Stockholm och Göteborg blir först ut att testa detta med start i slutet av november.

– När vi introducerade Carlsberg Alcohol Free för tolv år sedan fanns det knappt någon annan alkoholfri öl i Sverige. Vi har satsat mycket på att bygga upp hela den alkoholfria ölkategorin och har idag åtta olika alkoholfria öl i vår portfölj. Men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som har en marknadsandel på nästan 30 procent. Vi är också lite extra stolta över att vara första landet i Carlsbergkoncernen som börjar sälja alkoholfri Carlsberg på fat, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige.

Några av de krogar där du kan beställa en alkoholfri Carlsberg på fat:

  • Smörrebröd, Stockholm
  • Grand Hôtel, Stockholm
  • Urban Deli i Sickla, Stockholm
  • Lövqvist & Vi, Göteborg
  • Piccolo, Göteborg
  • Harrys Göteborg, Göteborg
  • Jungman Jansson Restaurang, Västra Frölunda
  • Hamra Golfkrog, Särö, Kungsbacka
  • Aronsborgs Konferenshotell, Bålsta

 

Fakta om försäljningen av alkoholfri öl

  • Under juni till augusti 2018 ökade försäljningen av alkoholfri öl i daglig- och servicevaruhandeln med 56 procent jämfört med motsvarande period 2017. Källa: Nielsen.
  • Försäljningsprognosen tyder på att den totala försäljningen (som inkluderar daglig- och servicevaruhandeln, restauranger och Systembolaget) av alkoholfri öl kommer att öka med
    30 procent under 2018. Källa: Delfi.
  • Carlsberg Alcohol Free har en marknadsandel på cirka 28 procent av den totala försäljningen av alkoholfri öl (daglig- och servicevaruhandeln, restauranger och Systembolaget).
    Källa: Delfi, YTD oktober 2018.

*Draught Master är ett nytt innovativt fatölssystem som bygger på en 20-liters PET-kapsel. Det ger ölen mycket längre hållbarhet och är enklare att hantera än de gamla stålfaten. Den långa hållbarheten möjliggör även för restaurangerna att ha ett bredare ölutbud än tidigare.

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

 

 

We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.