Paddla och plocka skräp för våra svenska vatten

Plogging, att jogga och plocka skräp i naturen, har blivit en trend i Sverige och i flera andra länder. Nu introducerar Carlsberg Sverige pladdling, att paddla kajak och samtidigt plocka upp skräp, för att bidra till renare vatten. Initiativet är ett samarbete med GreenKayak, som lånar ut kajaker gratis i utbyte mot att man plockar skräp under paddlingsturen och delar det i sociala medier.

Carlsberg är partner till miljöorganisationen GreenKayak, som erbjuder frivilliga att gratis låna och paddla kajak, i utbyte mot att man plockar upp skräp i vattnet under sin kajaktur och sen delar det i sociala medier. GreenKayak har haft stor framgång i städer som Köpenhamn och Berlin, och hittills har över 25 ton skräp plockats upp från vattnet. Nu kommer de gröna kajakerna till Sverige.

I sommar kommer totalt tio kajaker att finnas tillgängliga för att låna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. Kajakerna är gjorda för två personer och är säkra och stabila för nybörjare. Flytväst och utrustning inklusive skräphink ingår. All plast och skräp som samlas in, sorteras och räknas.

Pladdling – paddla och plocka skräp för renare vatten
– I sommar firar många semestern hemma i Sverige och pladdling är en perfekt aktivitet för att upptäcka vår fantastiska natur runt om i landet och bidra till renare vatten och en bättre framtid. Det spelar mindre roll om man lånar en kajak via GreenKayak, eller använder sin egen. Alla kan vara med och pladdla, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

En viktig del av Carlsberg Sveriges hållbarhetsarbete handlar om att minska företagets totala klimatpåverkan, där arbetet med mer klimatsmarta förpackningar är viktigt. Genom att minska användningen av nytillverkad plast, öka andelen återvunnet material och ha mer cirkulära förpackningslösningar kommer man en bit på vägen.

– Plast är en viktig råvara som kan återanvändas igen och igen, men då måste den först återvinnas. I naturen gör plast skada och ingen nytta. Med initiativet vill vi bidra till att lyfta hållbarhetsfrågan och minska mängden plast och skräp i våra vatten, säger Anna Anderberg.

Här hittar du GreenKayak by Carlsberg i sommar:
Stockholm:
 2 kajaker på Klara Strand Café och 2 kajaker på Mälarpaviljongen
Göteborg: 2 kajaker på Point 65
Malmö: 2 kajaker på Kommendanthusets Kafé
Jönköping: 2 kajaker på Point 65

Mer information om uthyrningsställen och bokning av GreenKayak finns på www.carlsberg.com/sv-se/greenkayak
Låna en gratis kajak i sommar, eller ta din egen, pladdla och tagga #pladdling och #GreenKayak i sociala medier.

Mot en bättre framtid
Carlsbergs globala hållbarhetsprogram, Together Towards Zero, är fokuserat till fyra områden: Noll Koldioxidutsläpp, Noll Vattenspill, Noll Oansvarig konsumtion och Noll Olyckskultur. Fyra områden med omfattande globala utmaningar, där Carlsberg kan påverka och göra skillnad. 2017 blev Carlsbergs bryggeri i Falkenberg Sveriges första koldioxidneutrala bryggeri utifrån energianvändningen, då man endast använder förnybara energikällor i form av grön el och biogas.

Under 2019 har flera initiativ för att minska mängden ny plast initierats; Carlsberg arbetar systematiskt med att öka andelen återvunnet material i PET-flaskor, man konverterar till 100% återvunnen plast i plastsvep runt multipack för burkar och på lagret i Falkenberg har mängden plasts minskat med över 70 procent. Carlsberg-koncernen har även deltagit i utvecklingen av världens första pappersflaska för öl, som är fullt återvinningsbar och kommer att börja testlanseras på utvalda marknader under de kommande åren. Läs mer på: www.okorkat.se

Om GreenKayak
GreenKayak arbetar för att minska mängden skräp i våra vatten. GreenKayak är ett effektivt sätt att ta ansvar för miljön på individnivå. Alla kan vara med och göra något åt nedskräpningen i våra vatten, och samtidigt ha det roligt tillsammans. Vem som helst kan hoppa i en GreenKayak och paddla gratis, på två villkor:

• Att man samlar upp skräp under paddlingsturen
  • Att man delar sin upplevelse på sociala medier under #GreenKayak och #Pladdling

Sedan 2017 har flera tusen volontärer paddlat med GreenKayaks i fem europeiska städer och samlat in över 25 ton skräp. Läs mer på: https://www.greenkayak.org/

För mer information, vänligen kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48, E-post: [email protected]