Portern fyller 200 år – firas med jubileumsöl

År 1817 bryggdes det första porterölet på Lorentska Porterbruket i Göteborg. Till minne av 200-årsdagen har Nya Carnegiebryggeriet tagit fram en jubileumsporter - ”re:porter” - som smyglanserades på öl- och whiskymässan i Göteborg under helgen.

Knappt 20 år efter att Lorentska Porterbruket började brygga porter, såldes verksamheten på en konkursauktion till den då blott 23-årige David Carnegie, son till den framgångsrika skotske affärsmannen George Carnegie. Resten är, som det brukar heta, historia och Carnegie Porter är än idag Sveriges mest älskade porter.

För att fira 200-årsdagen har Nya Carnegiebryggeriet tagit fram jubileumsportern ”re:porter” – en extra stark porter som är bryggd med morellkörsbär. Re:porter kan redan nu provsmakas på fat hos Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad, Stockholm, och kommer finnas i en begränsad upplaga på Systembolaget till senhösten.

– Nya Carnegiebryggeriet har ett stolt arv att förvalta. Därför känns det extra roligt att ha tagit fram en jubileumsporter. Den tar avstamp i den klassiska portertraditionen, bryggd enligt gamla traditioner, men med vår egen twist där morellkörsbären ger portern en fantastisk karaktär och fruktighet. Re:porter passar perfekt till en bit chokladtårta, men går också utmärkt att njuta som den är, säger Nya Carnegiebryggeriets bryggmästare Anders Wendler.

Re:Porter in a snap shot

Ton/karaktär: Mörkchoklad, kaffe & körsbär
Malt: Pilsnermalt, Munichmalt, Carafamalt Special, svartmalt, chokladmalt & crystalmalt
Humle: Brambling Cross