Premiär för årets juldrycker

På måndag den 2 november är det premiär för årets juldrycker på Systembolaget. Säsongens julsortiment från Carlsberg Sverige innehåller både nya favoriter och smakfulla klassiker som har varit ett måste på svenska julbord i generationer. Inte minst Falcon Julbrygd som bryggdes första gången 1898 och Apotekarnes Julmust som är minst lika älskad idag som när den lanserades i början av 1900-talet. Bland de nyfunna favoriterna finns bland andra Apotekarnes Bryggarmust och Falcon Vinterbrygd som båda hade premiär förra året. Dessutom kommer Nya Carnegiebryggeriet med en tidig julklapp i form av en Red IPA bryggd med apelsin och pomerans.

Ett av de första bryggerierna i Sverige som började producera julöl var Aktiebryggeribolaget Falken och än idag håller Falcon den stolta julölstraditionen vid liv, inte minst med Falcon Julbrygd som framställs efter ett anrikt recept från 1898.

En annan juldryck med stolta anor är julmusten som lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet. Julmusten blev snabbt en succé och varje år konsumerar svenskarna över 30 miljoner liter julmust. Apotekarnes Julmust är mångas favorit och står för över 70 procent av den totala försäljningen.

För den som vill ha en lite vuxnare och mindre söt julmust, finns sedan förra året Apotekarnes Bryggarmust som är en blandning av julmust och alkoholfritt julöl. Inför julen 2019 lanserades även Apotekarnes Vintermust, vilket inledningsvis ledde till kraftiga reaktioner eftersom en del trodde att den skulle ersätta den vanliga julmusten.

– När krutröken väl hade lagt sig, var det många som uppskattade Vintermustens mörkare karaktär med toner av kaffe och mörk choklad. Vintermusten ersätter den tidigare Årsmusten och innehåller 20 procent mindre socker än den vanliga julmusten, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

På Carlsberg Sveriges alkoholfria julmeny finns även två härliga öl: Falcon Vinterbrygd med toner av choklad, kaffe och torkade frukter och Eriksberg Hovmästarlager som var det första svenska alkoholfria julölet på Systembolaget, då under namnet Eriksbergs Julbordslager.

Från Nya Carnegiebryggeriet kommer nyheten Pomander IPA som är bryggd med skal från apelsin och pomerans. Med en lite mörkare och kraftigare maltkropp balanserar den julens smaker utmärkt.

– För oss på Carlsberg Sverige innebär julen att föra en stolt bryggartradition vidare. Julöl och julmust är en lika självklar del på julbordet som skinkan och sillen och det känns alltid lite högtidligt att presentera årets juldrycker, säger Henric Byström.

Carlsberg Sveriges julöl finns till försäljning på Systembolaget från 2 november.

Eriksberg Julöl Kring varje gott julbord möts generationer och stolta traditioner. Till det har vi bryggt ett mörkt och smakrikt julöl där julens smaker möts i en dans. Kavring, tobak, russin, kryddor, choklad och pomerans. Eriksberg Julöl är bryggt enligt gammal bryggartradition och finns som starköl. Alkoholhalt 5,6 %. Pris på Systembolaget för 50 cl, 18,50 kr.

Eriksberg Vintersaga Med tre sorters malt och örtig humle börjar vår vintersaga, och i ljuset av gemenskapen träder aromerna fram. Knäckiga toner och inslag av choklad som avrundas med nyanser av apelsin. Eriksberg Vintersaga är ett mörkare öl för vinterns goda historier och finns som starköl. Alkoholhalt 4,5 %. Pris på Systembolaget för 33 cl, 14,90 kr.

Eriksberg Hovmästarlager var det första svenska alkoholfria julölet på Systembolaget och lanserades julen 2014, då under namnet Eriksbergs Julbordslager. Efter ett överväldigande mottagande lanserades den som Hovmästarlager i det fasta sortimentet. Det är ett lite mörkare alkoholfritt lageröl med fyllig smak och blommiga och citrusaktiga toner. Pris på Systembolaget för 33 cl, 11,90 kronor.

Falcon Julbrygd är ett smakrikt öl med en mjuk och fin sötma, markerad beska och en fyllig smak av rostad malt. Falcon Julbrygd är ett av Sveriges populäraste julöl och bryggdes första gången julen 1898, med samma originalrecept som idag. Falcon Julbrygd finns både som starköl (5,2 %) och folköl (3,5 %).  Pris på Systembolaget för 33 cl, 12,90 kr. Pris på Systembolaget för 50 cl, 17,90 kr

Falcons Julmumma passar utmärkt som aperitif före julbordet eller som ett alternativ till öl, glögg eller julmust. Den bryggs efter bryggarfamiljen Skantzes recept med rostad malt som ger en mörkbrun färg och en rund och fyllig kropp med mild beska i eftersmaken. Den hemliga blandningen av julkryddor ger en härlig doft och smakupplevelse.
Alkoholhalt: 5,2 %. Pris på Systembolaget för 50 cl 18,90 kr.

Falcon Vinterbrygd är en alkoholfri vinteröl med toner av choklad, kaffe och torkade frukter som passar utmärkt till vinterns mustiga grytor och julbordets salta smaker eller i sin enkelhet som trevlig sällskapsdryck. Till försäljning i matbutiker för cirka 9,90 kr för 33 cl.

Pripps Julöl är en elegant wiener med en rubinröd lyster. Det är inte lika tungt som många andra julöl utan erbjuder en lättare smakupplevelse som passar utmärkt till det moderna julbordets blandade smaker, men också som sällskapsdryck. Alkoholhalt 5,0 %. Pris på Systembolaget för 50 cl 5,0 %, 15,90 kr

Jacobsen Naked Christmas Ale är mycket smakrikt och doftar av kanel, vanilj, citrusfrukter och lakrits. Fin kvalitet med en tydlig julkänsla. Alkoholhalt 7,5 %
Pris på Systembolaget för 75 cl, 59,90 kr

Pomander IPA är en Red IPA inspirerad av pomanders (apelsiner med nejlikor) och bryggd med skal från apelsin och pomerans. Med en lite mörkare och kraftigare maltkropp balanserar den julens smaker utmärkt och med sin kryddiga och lätta citrusarom är Pomander IPA en uppfriskande nyhet på julbordet. Pris på Systembolaget 27,90 kr

Carnegie Porter har en särställning i svensk ölkultur och uppmärksammas ofta av ölälskare både i Sverige och utomlands. Carnegie Porter har en mäktig smak, härligt skum och doft av kaffe. Alkoholhalt 5,5 %. Pris på Systembolaget för 33 cl 17,90 kr

Xide Winter är ett fräscht alternativ till julens drinkar och den klassiska glöggen. Den har en härlig smak av apelsin och kryddnejlika. En riktig pomander till julen. Pris på Systembolaget för 27,5 cl, 16,30 kr

Apotekarnes Julmust är svenskarnas favorit bland de alkoholfria alternativen under julhelgen. Totalt konsumeras över 30 miljoner liter julmust under julen och för många svenskar är Apotekarnes Julmust en minst lika viktig del på julbordet som julskinkan eller sillen. Julmusten har vissa likheter med traditionell öl genom att vara mörk, skumma samt vara smaksatt med malt och humle. Till försäljning i matbutiker för cirka 9,90 kr för 33 cl.

Apotekarnes Julmust Sockerfri är den sockerfria varianten av Apotekarnes klassiska julmust. Till försäljning i matbutiker för cirka 4,90 kr för 33 cl.

Apotekarnes Bryggarmust är en blandning den klassiska julmusten och alkoholfri julöl. Passar perfekt för de som vill ha ett mer vuxet alkoholfritt alternativ med mindre sötma, till julmaten. Till försäljning i matbutiker för cirka 10,90 kr för 33 cl.

Apotekarnes Vintermust har toner av kaffe och mörk choklad som ger musten en mörkare karaktär. Vintermust har 20% mindre socker än den klassiska julmusten. Till försäljning i matbutiker för cirka 29,90 kr för 33 cl.

För mer information, vänligen kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige,
070 - 483 05 48, E-post: [email protected]

För produktprover och bilder, kontakta:
Moa Mercil, 070 - 308 03 33, E-post: [email protected]