Meny

Probably the best Swedes in the world

Under det långsiktiga samarbetet med Svenska Fotbollförbundet kommer Carlsberg, som officiell partner, vara med och vidareutveckla den svenska supporterkulturen för att få ännu fler engagerade i fotbollsvärlden.

Supporterkulturen i Sverige är stark och något av det finaste som finns. Så hur kan Carlsberg tillsammans med Svenska Fotbollförbundet göra den ännu starkare?

Konceptet ‘Probably the best Swedes in the world’ ämnar till att få fler svenskar att känna sig delaktiga i och stolta över den svenska supporterkulturen. Ja, varför inte alla svenskar? Från tv-soffan till läktaren. För när vi känner oss delaktiga, det är då vi har chansen att göra skillnad. När vi alla hejar tillsammans vinner Sverige oavsett. Och det är då vi känner oss, ja, bäst.

Självklart blir man inte bäst över en natt. Under de kommande åren kommer vi att utforska en bredd av frågor och möjligheter att utveckla den svenska supporterkulturen. När vi, tillsammans med SvFF, ska få svenskarna att känna sig som en del av världens bästa supporterkultur så gör vi det över tid.

Genom att utforska nya vägar och ställa intressanta frågor vill vi inspirera och skapa dialog, både hos fotbollsintresserade och i samhället i stort. I ett ytterligare steg vill vi hylla dem som i vardagen driver initiativ för att bygga supporterkulturen, och därigenom låta samtalet leva vidare.

Experiment No. 1 

Först ut i raden av initiativ är experimentet “Can diversity create louder support?” där vi utforskar hur en större blandning av röster på läktaren skulle kunna få den svenska läktaren att låta ännu starkare. Med det här experimentet vill vi visa att alla har en viktig plats på läktaren.

Detta gör vi dels med Dr. Thomas Lagö, ljudexpert och adjungerad professor som ansvarar för den vetenskapliga mätningen av ljudet från klackarna. Men ingen kan väl vara en bättre jury än spelarna själva? De som varje match lyssnar till stödet från läktarna. Därför tar vi också hjälp av landslagsspelarna Kosovare Asllani och Sebastian Larsson som jury. Tillsammans med Dr. Lagö får de lyssna på två olika läktare med två olika sammansättningar av röster. Medan den ena läktaren är en typisk fotbollsläktare, där majoriteten är män, så består den andra läktaren av en större blandning av röster. Vilken låter starkast?

Vetenskapen bakom testet grundar sig i den mänskliga anatomin. För samtidigt som upplevelsen av ljud är något väldigt individuellt så upplever det mänskliga örat generellt sett högre frekvenser som starkare. Kvinnors röster till exempel. Skulle alltså dagens läktare, som är relativt homogen, kunna låta ännu starkare med en större blandning av kvinnliga och manliga röster?

Även om det är första gången testet görs så är resultaten tydliga: “En bredare sammansättning av röster, framförallt fler kvinnliga, får den svenska klacken att låta ännu högre. En spännande insikt för vidare forskning”, menar Dr. Lagö.

Detta experiment ger ett av många olika perspektiv på hur vi kan utveckla den svenska supporterkulturen. Till detta experiment kommer vi arbeta med fler frågor och initiativ som har syftet att tillsammans med SvFF stärka den svenska supporterkulturen i stort.

The Green Chairs

Utöver att inspirera och utforska nya vägar vill vi även ta ansvar för att hylla dem som faktiskt driver supporterkulturen framåt varje dag. Detta vill vi göra genom att ge dessa individer hedersplatsen på läktaren, i hjärtat av supporterkulturen. The Green Chairs är en rad platser på Friends Arena tänkt att gå till en noga utvald grupp människor varje år. Människor som verkligen förkroppsligar “Probably the best Swedes in the world” och vill få fler att känna sig som en del av den svenska supporterkulturen.

Förhoppningen är att vi tillsammans ska kunna hålla samtalet kring den fantastiska svenska supporterkulturen vid liv och låta det utvecklas över tid.

Här får hela svenska folket, från tv-soffan till läktaren, vara med och ansöka, eller nominera. 


Vem inspirerar dig?

Redan nu kan du nominera någon som du känner gör ett fantastiskt jobb genom att stötta utvecklingen av fotbollen i Sverige och dess supporterkultur. Maila din nominering och en motivering till vinn@carlsberg.se.

Här hittar du pressmeddelandet

Läs mer om Carlsbergs långsiktiga initiativ här.