Carlsberg Sverige varslar 47 tjänster inom logistikorganisationen

Idag, 14 september 2016, varslar Carlsberg Sverige 47 tjänster inom logistikorganisationen. Varslet är ett resultat av utökad automatisering på lagret i Falkenberg och att Carlsberg Sverige slutar med fjärrtransport i egen regi.

Carlsberg Sverige ser kontinuerligt över sin verksamhet för att stärka företagets långsiktiga konkurrenskraft och fortsatta tillväxt. Varslet som nu läggs omfattar en tidigare annonserad uppdatering av de automatiserade truckar som redan används på lagret i Falkenberg, samt företagets avsikt att upphöra med egen fjärrtransport. Sammanfattat omfattar varslet 37 tjänster i Falkenberg, 8 tjänster i Årsta och 2 tjänster i Umeå.

– Vi har informerat personalen och kommer att starta förhandlingar med de fackliga parterna där vi mer i detalj kommer att gå igenom omfattningen av övertalighet inom vår logistikverksamhet. Givetvis är vi måna om att hitta bra lösningar för berörd personal i dialog med fackliga parter, säger Martina Lindskog, Customer Supply Chain Direktör i Falkenberg.

Fjärrtransport
Carlsberg Sverige driver idag en mindre del av fjärrtransporten i egen regi. Under våren och sommaren 2016 har den egna fjärrtransporten utvärderats och vi planerar att i framtiden bedriva samtlig fjärrtrafik med extern partner.

Automatiserade truckar
Sedan 2006 använder Carlsberg Sverige automatiserade truckar, så kallade LGV (Laser Guided Vehicles) på lagret i Falkenberg. Dessa truckar befinner sig i slutet av sin livslängd och behöver bytas ut. I samband med bytet avser Carlsberg Sverige att utöka LGV-systemets funktionalitet för fortsatt effektivisering.

Om Carlsberg Sverige
Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 lände