Påskens godaste pärla - PåskkÖLan

För den som har förkärlek till sötsaker och god öl tipsar i år Pärlans Konfektyr om årets bästa påskgodis - en gräddkola smaksatt med öl. Receptet till kolan, som fått namnet ”Prima Påskköla”, innehåller Eriksberg Påsköl, vars toner av kaffe, choklad och apelsin ger kolan en knäckig, fyllig och maltig smak.

Under påsken säljs över 6000 ton godis och hos Pärlans Konfektyr på Södermalm i Stockholm går kopparkastrullerna med kolasmet varma. Lagom till påsk kommer i år doften av kola att gästas av aromerna från en nykomling i sortimentet: PåskkÖlan, som smaksatts med Eriksberg Påsköl.

– Att laborera med smaker och använda spännande ingredienser är det roligaste vi vet, så när vi fick chansen att göra en ölkola - eller en kÖLa - kändes det som den perfekta utmaningen för oss att bita i. Smakerna förenar det bästa av två världar: en klassisk kola i kombination med ölet som lite mer otippad smaksättare. Denna lilla pärla hoppas vi verkligen ska smyga sig in i ett och annat påskägg, säger Nataly från Pärlans Konfektyr.

Receptet till Påskkölan är baserat på klassisk gräddkola gjord på färsk grädde, äkta smör och ekologiskt socker. Ölets toner av choklad, kaffe, apelsinskal och krossade kakaobönor har tagits tillvara i kolan, vilket ger en fyllig och maltig smak med mycket karaktär.

Om Eriksberg Påsköl

Eriksberg Påsköl är en efterlängtad nyhet som bryggts på tre sorters malt för att ge en smakfull maltarom. Ölets knäckiga toner av kaffe, choklad, örtig humle och apelsin passar perfekt till alla delar av påskbordet – och är också en perfekt smakkompis till Påskkölan. Eriksberg Påsköl finns tillgänglig på Systembolaget från och med 27 mars.

Påskkölan kokas tillfälligt hos Pärlans Konfektyr i på Nytorgsgatan 38 Stockholm, där den också kommer att säljas med start den 3 april. En ask med 5 stycken kolor kostar 50 kronor.

För pressmaterial och produktprover, vänligen kontakta:

Johanna Lindberg Tel: 070-322 51 69 E-mail: [email protected]

Eriksberg Prima Påskköla

Receptskapare: Nataly Jara, Pärlans Konfektyr

Ingredienser:

80 g ekologiskt smör

2 dl ekologisk grädde

½ tsk havssalt

1 krm kakaopulver

rivet skal från ¼ apelsin

1/2 dl bryggkaffe

5 dl Eriksbergs Påsköl

170 g glykossirap

250 g strösocker

½ dl kakaobitar

Gör så här:

1. Häll ölen i en panna och reducera vätskan till ca 25 %. Ställ åt sidan.

2. Värm upp grädde, smör, salt, kakao, kaffe och apelsinzest på låg värme i en vanlig kastrull.

3. Samtidigt gör du en karamellsmet av socker och glykossirap i en större tjockbottnad kastrull. Koka upp till ca 170°C, färgen ska vara ljust bärnstensfärgad.

4. Ta av kastrullen med karamellen och blanda försiktigt ned både gräddblandningen och den reducerade ölen. Sätt tillbaka kastrullen på mellanvärme och koka upp till ca 123°C. Gör gärna ett kulprov för att avgöra när kolan är klar.

5. Häll upp kolan i en form med bakplåtspapper. Strö över små kakaobitar som garnering. Låt svalna 4-5 timmar i rumstemperatur. Skär upp i lämpliga bitar och slå in i bakplåtspapper. Förvaras torrt och svalt.

Receptskapare: Nataly Jara, Pärlans Konfekty