Allt fler svenskar dricker alkoholfri öl och under den varma sommaren har försäljningen fullkomligen exploderat.
Sju av tio svenskar har druckit alkoholfri öl och var fjärde svensk dricker idag mer alkoholfri öl än vad de gjorde för ett år sedan. Det är några av resultaten i Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige.
Dryckeskollen 2018 visar också att sommaren är den tid på året som vi är mest sugna på en alkoholfri öl: 46 procent dricker helst alkoholfri öl i sommartider och under årets rekordvarma sommarmånader ökade försäljningen av alkoholfri öl med hela 56 procent jämfört med samma period förra året*.
I sommar har fler än någonsin har svalkat sig med en alkoholfri öl och upptäckt att öl inte handlar om procent utan om smak. Bland dem som aldrig har smakat på alkoholfri öl är de vanligaste anledningarna att de inte tycker om öl överhuvudtaget, att de föredrar andra alkoholfria alternativ, eller att de inte vill dricka öl utan alkohol.
– En del som aldrig har druckit alkoholfri öl tror att den är blaskig, men vi brygger vår alkoholfria öl på ett sätt som gör att smakerna bevaras och därför blir nästan alla positivt överraskade när de smakar alkoholfri öl för första gången. Vi lanserade Carlsberg Non Alcoholic 2006 och har succesivt byggt kategorin och introducerat nya produkter och har idag åtta olika varianter att erbjuda, säger Henric Byström, kommunikationschef Carlsberg Sverige.
*Källa: Nielsen.
Resultat ur Dryckeskollen 2018:
Bland dem som aldrig har provat alkoholfri öl är de främsta anledningarna:
Rekordförsäljning för alkoholfri öl
Under 9 sommarveckor (v. 22-30, 2018) ökade försäljningen av alkoholfri öl med 56 procent i dagligvaruhandeln och servicehandeln jämfört med motsvarande period 2017. Under juli 2015 stod alkoholfri öl för 4 procent av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln och servicehandeln. Under juli 2018 var motsvarande siffra 11 procent (nästan en tredubbling).
Om Dryckeskollen 2018
Dryckeskollen genomfördes av Sifo under maj 2018 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 16 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.