Den 24 november firas Julmustens dag för allra första gången – en ny årlig temadag som hyllar en av Sveriges mest älskade drycker och markerar den officiella starten på julmustsäsongen.
Varje år säljs cirka 50 miljoner liter julmust i Sverige och för Carlsberg Sverige och Apotekarnes, som i generationer varit en självklar del av svenskarnas julfirande, är dagen ett varmt välkommet tillskott till temakalendern.
– För många börjar inte juletiden förrän man öppnar en julmust. Det är mer än en dryck – det är en hundraårig tradition, förväntan och nostalgi. Därför känns det helt rätt att den nu fått en alldeles egen dag, säger Casper Danielsson, kommunikationschef, Carlsberg Sverige.
Julmustens dag är ett initiativ från Sveriges Bryggerier, och hos Carlsberg Sverige kommer dagen innebära extra guldkant. För att fira högtiden kommer Apotekarnes att synas runt om i landet genom en rad aktiviteter, samarbeten och smakupplevelser.
Apotekarnes och Julmustens dag
Under den 24 november genomför Apotekarnes flera aktiviteter för att uppmärksamma dagen och ge konsumenterna en extra anledning att fira:
En ny tradition att samlas kring
Julmustens dag blir nu en årligt återkommande högtid, och för Apotekarnes ett tillfälle att lyfta fram både historien, hantverket och den starka relation som finns mellan drycken och svenska jultraditioner.
– Apotekarnes har följt med svenska familjer i generationer och varit en del av julen i över 100 år. Vi är stolta över att vara en del av den här traditionen och ser fram emot att göra Julmustens dag till en dag alla längtar efter varje år, säger Casper Danielsson.
Mer information om Julmustens dag finns på julmustensdag.se.