Meny

Carlsberg Group tar över fotbolls-EM – nytt UEFA-avtal på plats

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Genom ett nytt partnerskap är bolaget nu UEFA:s officiella fotbollsöl till och med år 2030. Avtalet har jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Carlsberg Group och internationell toppfotboll har en lång historia. Förutom långa partnerskap med Svenska Fotbollförbundet och Liverpool Football Club i dag, hade Carlsberg också ett partnerskap med UEFA som varade i knappt två decennier (1988-2016). Nu återvänder Carlsberg till den europeiska landslagsfotbollens finrum – och lägger i ytterligare en växel i engagemanget.

Carlsberg tar över fotbolls-EM
I dag tillkännages ett nytt avtal som gör Carlsberg till UEFA:s officiella fotbollsöl till och med år 2030. Det innebär såväl exklusiva dryckesrättigheter som exponering under fotbolls-EM 2028 och 2029 samt kommande Nations League- och Futsal-finaler. Avtalet har en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Partnerskapet spelar en nyckelroll i Carlsberg Groups strategi att investera i sin varumärkesportfölj och skapa långsiktig tillväxt. Jacob Aarup-Andersen, Carlsberg Groups vd, säger:

– Det är något väldigt speciellt med internationell fotboll, inte minst i hur den kan samla en hel nation runt ett gemensamt mål. UEFA och Carlsberg delar ambitionen att frigöra fotbollens enorma potential, både inom herr- och damfotbollen, där vi sett en otrolig resa de senaste åren. Vi ser fram emot att inleda detta partnerskap och att tillsammans bygga en spännande framtid av tillväxt – med fansen i centrum för allt vi gör.

Carlsberg utvecklar svensk fotboll tillsammans med SvFF
Carlsberg i Sverige har sedan 2017 ett partnerskap med Svenska Fotbollförbundet, där samarbetet har ett stort fokus på inkludering och jämlikhet. Fram till 2026 genomförs initiativet Styrelselyftet, som syftar till att öka jämställdheten i Sveriges 24 distriktsstyrelser.

– Sverige har varit ett föregångsland när det gäller att satsa på damfotboll och vi är glada att utveckla jämställdheten ytterligare tillsammans med Svenska Fotbollförbundet. Fotbollen är världens största sport och vi vill vara en aktiv och inkluderande partner som bidrar till en positiv utveckling av fotbollen. Därför är vi extra stolta över den jämna fördelning mellan dam- och herrfotbollen i det nya avtalet med UEFA, säger Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige.

UEFA: ”Carlsberg och UEFA har långa anor”
Carlsbergs nya partnerskap med UEFA inleds under herrarnas Europakval 2025 och kommer inkludera följande tävlingar fram till 2030:

  • UEFA EURO 2028™
  • UEFA dam-EM 2029
  • UEFA Nations League Finals™ 2025, 2027, 2029
  • UEFA Women's Nations League 2025-2030
  • Europakval för herrar 2025–2029
  • Damernas europeiska kval 2028, 2029 UEFA
  • Futsal EURO™ 2026, 2030

UEFA-presidenten Aleksander Čeferin om nya partnerskapet:

– Carlsberg och UEFA har varit partners med anor från UEFA EURO 1988, och vi är glada över att starta nästa kapitel tillsammans. Med en otrolig uppställning av europeiska landslagstävlingar framför oss ser vi fram emot att föra spelet närmare fansen och göra varje ögonblick ännu mer speciellt, säger han.