Carlsberg Sverige välkomnar ikoniska Schweppes till portföljen. Med ett brett urval av smaker och produkter etablerar sig Carlsberg Sverige nu inom mixerkategorin, utökar sitt sortiment av kolsyrad läsk, och fortsätter stärka sin satsning på premiumdrycker.
Från och med 1 januari 2025 är Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes. Carlsberg Sverige tar över produktion och distribution av varumärket och inleder ett samarbete med ägaren Schweppes International Limited – ett bolag som ingår i Suntory Beverages & Food Europe Company, som står bakom några av Europas mest välkända varumärken inom läskedrycker och färdigblandade drycker.
Målet med samarbetet är att maximera Schweppes potential på den svenska marknaden. Partnerskapet innebär att Carlsberg Sverige adderar ett brett urval av nya produkter till sin portfölj, inklusive välkända mixers och kolsyrade läskedrycker. Det är ett av de största tillskotten till företagets sortiment på över 15 år och ger Carlsberg Sverige en ledande position inom mixerkategorin, samtidigt som närvaron inom kolsyrade läskedrycker förstärks ytterligare.
– Vår strategi är att bygga en framtid med tillväxt och bli ännu starkare tillsammans. Vi vill erbjuda våra kunder en bred portfölj som täcker alla livets tillfällen. Partnerskapet med Schweppes International Limited möjliggör just det, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Ett strategiskt steg för Carlsberg Sveriges framtida tillväxt
Produkterna kommer att produceras vid Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg. Tillsammans kommer Carlsberg och Schweppes International Limited optimera distributionen och synligheten av Schweppes – samtidigt som nya produkter och format ska lanseras för att nå en bredare kundkrets.
– Vi är otroligt glada över att inleda vårt partnerskap med Carlsberg Sverige. Det är en naturlig utveckling av vårt långvariga samarbete med Carlsberg Group. Vi är övertygade om att detta kommer att skapa större synergier mellan våra verksamheter och att vi tillsammans kan stärka och utveckla Schweppes som varumärke i Sverige, säger Peter Molander, Sverigechef på Schweppes International Limited.
Schweppes grundades 1783 som världens första kolsyrade dryck och är i dag Sveriges ledande varumärke inom mixer-kategorin med en marknadsandel på över 60 procent.
– Vi är stolta över att samarbeta med Schweppes International Limited. Schweppes, som var först i världen med kolsyrade drycker, och Carlsberg, som uppfann den rena lagerjästen och delade med sig av den till bryggerier över hela världen, delar en gemensam passion för innovation. Tillsammans ska vi nå nya milstolpar, säger Peter Hammarstedt.