Nu utökas Carlsberg Sveriges alkoholfria sortiment med Pripps Radler 0,0% - en alkoholfri ljus lager bryggd med frisk citronlemonad. Resultatet är en solklar törstsläckare för stunder av gemenskap och avkoppling, oavsett om det är i skidbacken eller i skärgården, på uteserveringen eller i trädgården.
Efterfrågan på alkoholfria alternativ ökar stadigt och nu lanserar Carlsberg Sverige en uppfriskande nyhet – Pripps Radler 0,0%. Här blandas alkoholfri ljus lageröl med lemonad från solmogna citroner, vilket ger en riktigt törstsläckande dryck som bäst serveras iskall. Antingen direkt ur burken, eller i ett glas med mycket is och en citronskiva.
I många europeiska länder är radler sedan länge populärt. Drycken finns i olika varianter och går även under olika namn, men enkelt uttryckt består en radler av öl blandat med fruktig lemonad eller citrusläsk. Under senare år har radler även blivit populärt i USA i takt med det växande intresset för olika ölstilar, men i Sverige är utbudet av radlers ytterst begränsat. De svenskar som någon gång har druckit en radler har troligtvis gjort det när de har varit i alperna, eller på solsemester.
– Radler är en dryck som både uppskattas av öldrickare, och de som hellre väljer andra alternativ. I Pripps Radler 0,0% har vi hittat en fin balans mellan det friska och beska, för de som vill ha ett törstsläckande alkoholfritt alternativ som inte är för sött. Ambitionen är att Pripps Radler 0,0% ska bli en ny alkoholfri favorit för många, säger Johan Kikas, marknadschef för alkoholfritt på Carlsberg.
Radler – en tysk historia på två hjul
Termen Radler kommer från drinken Radlermass, som betyder ”cyklist-liter” och skapades av en tysk gästgivare vid namn Kugler. Under 1920-talets cykelboom startade Kugler en cykelled från München till sin pub. En solig dag 1922 dök plötsligt 13 000 törstiga cyklister upp vid baren. Ölet sinade snabbt och han började dryga ut det med citronlemonad i en 50/50-blandning – och vips så var radlern född.
Pripps Radler 0,0% finns att köpa i dagligvaruhandeln från den 12 april och kostar ca 13 kr.
För pressmaterial och produktprover, vänligen kontakta:
Vera Hökstrand, BCW Stockholm