Meny

Carnegie brygger vidare – lanserar ofiltrerad lager på returglasflaska

Sveriges äldsta aktiva varumärke, Carnegie, fortsätter att utvecklas. Nu kommer Carnegie Ofiltrerad Lager – ett lageröl bryggt enligt hantverkstradition som svarar upp mot ett ökat intresse för ännu smakrikare lageröl.

Carnegie har en historia som sträcker sig över två sekler och är mest känt för den ikoniska Carnegie Porter. Nu tar varumärket nästa steg med en modern tolkning av klassiskt bryggkonst.

Carnegie Ofiltrerad Lager är ett svar på ett ökat intresse för ännu smakrikare lageröl. Tack vare att ölet är ofiltrerat bevaras dess naturliga karaktär, vilket ger en fylligare smak och en komplex maltighet med subtila blommiga toner från humlen.

– Kombinationen av sötma, rostade toner och en lätt fruktighet gör denna lager till ett utmärkt komplement till smakrika rätter. Tänk salt, fett och syrligt – som en klassisk schnitzel eller en krämig caesarsallad, säger Karin Berntson, ölspecialist på Carlsberg Sverige.

Carnegie Ofiltrerad Lager lanseras i en 50 cl returglasflaska och finns tillgänglig på Systembolaget från den 1 mars. Pris: 17:90 SEK plus pant.

Om Carnegie – ett varumärke med anor
Carnegie är Sveriges äldsta fortfarande aktiva varumärke och har sitt ursprung i den klassiska Carnegie Porter, en öl med rötter från1700-talets England. Porter blev snabbt populär bland hamnarbetare och stadsbud, vilket gav drycken dess namn. Carnegie Porter är en så kallad Baltic Porter, känd för sin djupa maltighet, lena rostade toner och välbalanserade humlearom.

Varumärket Carnegie har sitt namn efter David Carnegie, som år 1836 tog över driften av Lorentska bryggeriet i Göteborg, där porterproduktionen startade redan 1817. I dag ägs Carnegie av Carlsberg Sverige, som för traditionen vidare med innovativa ölsläpp som Carnegie Ofiltrerad Lager.