Meny

Efter boomen: Guinness investerar 340 miljoner kronor i fördubblad produktion

Under 2024 tog Guinness världen med storm. Den svenska försäljningsvolymen av fatölen ökade med 36 procent, medan Guinness 0,0 växte med 31 procent. För att möta efterfrågan investerar nu Guinness 340 miljoner kronor i att fördubbla produktionen av sin alkoholfria, irländska stout vid det historiska bryggeriet St James's Gate i Dublin.

Split the G – konsten att på första försöket dricka precis rätt mängd öl så att skiljelinjen mellan den svarta stouten och dess skum ska klyva G:et på ölglaset – bidrog under 2024 till ett stort uppsving i intresset för Guinness runt hela världen. Den redan populära drycken nådde helt nya målgrupper när alla ville prova att klyva G:et. I Storbritannien har det rapporterats om Guinness-brist till följd av anstormningen, och vissa pubar har till och med infört ransoneringskort.

– Sverige är en av de snabbast växande marknaderna för Guinness i världen. Som distributör för Guinness i Sverige har vi på Carlsberg fullt upp att se till att leverera på alla beställningar vi får in. Det är kul att ett så klassiskt öl plötsligt växer fort och bra att Guinness ökar produktionen, då vi vet att många efterfrågar det, säger Ole Höglind, varumärkesansvarig för Guinness på Carlsberg Sverige.

Guinness växte med 450 000 liter
Enligt nya siffror från Carlsberg Sverige ökade försäljningen av Guinness i Sverige totalt med 450 000 liter under 2024, vilket motsvarar 900 000 pints. Fatölen växte snabbast (+36 procent), därefter den alkoholfria Guinness 0,0 som växte med 31 procent under 2024.

– Vi ser att intresset för alkoholfria alternativ växer i snabb takt, och Guinness 0,0 är inget undantag. Det är glädjande att se hur fler och fler konsumenter efterfrågar våra alkoholfria produkter, vilket också gör att de nu dyker upp på allt fler hyllor. Den ökade produktionen säkerställer att ännu fler kan njuta av Guinness, säger Claes Enander, försäljningsdirektör för Off Trade & Export på Carlsberg Sverige.