Carlsberg Sverige är en av aktörerna som i februari tillsammans genomförde den första elektrifierade tunga vägtransporten mellan Sverige och Danmark över sundet. Det är ett nära samarbete mellan Øresundsbron, Volvo, E.ON, Erikssons Åkeri och Carlsberg Sverige som gjort detta möjligt.
Øresundsbrons vision är att vara världens mest hållbara bro och de tog initiativ till att samla flera aktörer inom transportkedjan för att stimulera hållbara vägtransporter över sundet. Koldioxidutsläppen från tunga transporter utgör 6 procent av de samlade utsläppen i EU, vilket är en fjärdedel av alla utsläpp från vägtransporter totalt. Genom att ersätta traditionell tung lastbilstrafik som går på diesel med ellastbilstrafik så minskar koldioxidavtrycket med ca 90 procent på sträckan mellan Helsingborg och Høje Taastrup via Öresundsbron, enligt preliminära beräkningar från Erikssons Åkeri.
-Vi är glada över att vara en del av detta proaktiva samarbete. För oss är det viktigt då det ligger helt i linje med vår ambition att gå mot en fossilfri logistikkedja. Vi har tidigare elektrifierat de tunga lagertransporterna i Halland och ser det här samarbetet som ett viktigt nästa steg. Nu har testturen gått och vi tittar på hur vi ska kunna få detta till en permanent lösning i en nära framtid, säger Peter Hammarstedt, vd Carlsberg Sverige.
Idag kan Øresundsbron erbjuda möjligheten till tung elektrifierad vägtransport över sundet då E.ON har etablerat en laddningsstruktur på både den svenska och danska sidan i nära anslutning till bron.
På turen fraktade Carlsberg Sverige 22 ton Ramlösa mineralvatten i Volvos nya elektrifierade tunga lastbil, Volvo FH Electric. Eriksson Åkeri lastade och körde sen till Carlsberg Danmark i Høje Taastrup för avlastning. När det var klart laddades lastbilen hos Volvo, också i Høje Taastrup, med grön certifierad el, i den laddningsenhet som E.ON, etablerat där, för att sen köra tillbaka över Öresundsförbindelsen igen.
Fakta - Samarbete för elektrifiering