Förra året ökade försäljningen av alkoholfritt öl med över 30 procent och efterfrågan fortsätter att växa. Carlsberg Sverige har under sommaren valt att presentera sitt alkoholfria utbud på ett helt nytt sätt, i form av en alkoholfri minibar som har turnerat runt i svenska sommarstäder och bjudit besökarna på alkoholfritt öl.
urnén startade i Visby under Almedalsveckan, korsade landet och åkte längs med västkusten ned till Ystad för att sedan vända upp till Öland och avslutas i Stockholm, med ett tiotal stop på vägen.
På varje destination har den gröna, rullande minibaren flyttat runt mellan allt ifrån torg till parker, stränder och andra platser dit folk söker sig på sommaren. Tusentals personer har fått möjligheten att provsmaka ett urval av vår alkoholfria produktportfölj och många av dessa har hyllat initiativet från Carlsberg Sverige att ha en alkoholfri sommarturné för att lyfta alkoholfri öl. Nyhetssajten 24Kalmar gjorde ett reportage om Minibarens besök i Kalmar.
– Intresset för alkoholfritt öl växer allt mer, samtidigt som det fortfarande är många som inte provat. Minibaren är ett perfekt tillfälle för den oinvigde att hitta sin favorit och uppleva att öl kan vara full av smak och fri från alkohol. Vi vill helt enkelt visa bredden på utbudet och få fler att få upp ögonen för smakrika alkoholfria alternativ, förklarar Karin Atterfors, Marketing Manager Core Beer
Fritt och alkoholfritt
Den rullande baren, som varit inhyst i en trehjulig Piaggio Ape 50, utrustad med kyl och bar, har namnet ”Alkoholfri Minibar”, är en ordlek som anspelar på att det är fri bar som gäller, samtidigt som ölen som bjuds är fri från alkohol.
Besökarna har kunnat provsmaka flera öl ur Carlsbergs Sveriges alkoholfria sortiment, bland annat: Carlsberg Non Alcoholic Organic, Eriksbergs Hovmästarlager, Staropramen Non Alco, High Wheeler från Backyard Brewery och den nya veteölen 1664 Blanc Sans Alcool.
Här hittar du fler bilder från Minibarens framfart genom landet Alkoholfri Minibar on TOUR.