Meny

Många får julöl över – här är lösningen

Öl spelar en viktig roll på julbordet för många, men inte sällan dröjer sig också några flaskor julöl kvar i kylen efter firandet.

Öl spelar en viktig roll på julbordet för många, men inte sällan dröjer sig också några flaskor julöl kvar i kylen efter firandet. Mer än hälften av de som köper julöl uppger att de har öl kvar efter julen. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Carlsberg Sverige och Eriksberg, som vill uppmärksamma en lösning för att minska svinnet efter julhelgen.

Fler än var tredje svensk (35 %) tycker att öl är den viktigaste drycken till julbordet. Allra mest populär är det bland svenska pensionärer, där nära varannan (49 %) anger att de prioriterar öl före annan dryck under julen. Det visar en ny Kantar Sifo-undersökning från Carlsberg Sverige och varumärket Eriksberg, gjord inför julhelgen.

Men trots entusiasmen för öl under julen, dröjer sig inte sällan ett antal flaskor julöl kvar efter julmaten dukats bort, visar undersökningen. Mer än hälften av de som köper julöl (57 %) uppger att de har minst en flaska julöl kvar efter julen.

– Julölen har en speciell plats på julbordet och så har det varit länge, men det är också tydligt att julöl blir över efter helgerna. Detta vill vi uppmärksamma och inspirera konsumenter till att tänka nytt och mer hållbart kring, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Ny julölsetikett ska uppmärksamma svinnet
I Sverige står hushållen för den största delen av matsvinnet. Vid högtider är risken stor att vi slänger ännu mer mat och för att sätta ljuset på detta har Eriksberg tagit fram två etiketter till årets julöl. Den som har någon flaska över när julen är slut kan då redan börja smaka på påsken genom att byta ut juletiketten. Med en och samma flaska passar ölen under två högtider, i stället för att hällas ut i samband med att granen kastas ut.

– Vi vet att många köper fler julöl än de faktiskt dricker under julen, och ville hitta en smart lösning för att uppmärksamma svinnet. Vi tror att det kan bli ett roligt samtalsämne runt julbordet såväl som på påskmiddagen, säger Ida Vesterlund, varumärkeschef på Eriksberg.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo mellan den 29 november och 2 december med 1 053 deltagare från den svenska befolkningen i åldrarna 18–79 år. Syftet var att få en djupare förstående för svenska konsumenternas syn på julöl inför julhelgen.

Kontakt

För mer information, kontakta:

Corporate Affairs Director

Casper Danielsson

Tel 070 305 47 33 Email [email protected]