Några korta fakta:
Detta är fakta som otvetydigt talar för en ökad konkurrens och ökat utbud. Att samtidigt påstå att Carlsberg Sverige agerar på ett sätt som hämmar konkurrens och valfrihet saknar grund. Carlsberg Sveriges syn är att konkurrens är positivt, valfrihet nödvändigt och i slutändan är valet av dryck krögarens och gästens beslut.
2021 är valmöjligheterna större än någonsin. Ölsverige blomstrar och vi ser en renässans för öl – inte minst för mindre hantverksbryggerier. Det ökade ölintresset är bra både för det lilla och stora bryggeriet, restauratörerna och i slutändan gästen.
Vår syn på krögare är att de är duktiga och drivna entreprenörer, men i medierna har det förekommit uttalanden om att krögarna både är slavar och lättlurade. Vi tror inte att krögarna håller med om den bilden och beklagar att en hel bransch svartmålas på det här sättet. Det har också påståtts att avtal medvetet skrivs så att de inte går att uppnå. Carlsberg Sverige sysslar inte med detta. Det är oetiskt, kortsiktigt och dessutom dåligt för affären.
Källhänvisning:
Antal stadigvarande serveringstillstånd 1992–2020 — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)