Från den 3 juli 2024 får endast PET-flaskor med fastsittande korkar säljas på den svenska marknaden, liksom på övriga marknader inom EU. Med anledning av det så konverteras hela PET-dryckesportföljen till den nya designen av plastkorkar som innebär att korkarna kommer att sitta fast vid flaskan efter öppning.
- Med den nya fastsittande korken hoppas vi att alla korkar kommer sitta kvar när PET-flaskan pantas. På så sätt kan den nya korkdesignen bidra till mindre nedskräpning i naturen och ökad återvinning. Varje PET-flaska och kork som samlas in bidrar till att förpackningens klimatavtryck minskar och att vi kan uppnå en ännu högre grad av cirkularitet av materialet, dvs att en insamlad PET-flaska blir en ny PET-flaska, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef, Carlsberg Sverige.
Svenskarna är bra på att panta
Svenskarna är mycket bra på att panta sina PET-flaskor. 2022 samlade Returpack in och återvann 86,7 % av alla PET-flaskor som såldes på den svenska marknaden.* Korken satt kvar på ca 9 av 10 PET-flaskor, så några korkar hamnar idag utanför retursystemet.
- Carlsberg Sverige har en hög andel återvunnet material i våra PET-flaskor. Vi är stolta över den höga insamlingsgraden som vi har på både PET och burk i Sverige och vill vara med att bidra så att den ökar ytterligare. Den nya korkdesignen kommer hjälpa oss att få en ännu mer hållbar förpackningsportfölj, avslutar Anna Anderberg.
*Returpack ansvarar för det svenska retursystemet för insamling och återvinning av PET och aluminiumburk. 2022 pantade svenskarna över 2,6 miljarder burkar och flaskor. Det ger en återvinningsgrad på 87,4 % (burkar: 87,8 % och PET-flaskor: 86,7 %. Fakta från Returpack.)