Ramlösa har röstats fram som Sveriges mest hållbara dryckesvarumärke i Sustainable Brand Index 2021 – Nordens största oberoende hållbarhetsranking. Över 23 000 respondenter deltog i studien där Ramlösa blev branschvinnare.
– Ramlösa är ett naturligt mineralvatten med anor från tidigt 1700-tal. Mycket har hänt sedan dess, men vattnet är sig likt och vi vårdar våra vattenkällor. Därför är vi oerhört stolta och glada över att ha fått denna utmärkelse. Det här är ett bevis på att Ramlösa är ett starkt varumärke inom hållbarhet, säger Thom Ståhl, varumärkesansvarig för Ramlösa.
Vatten i fokus
Carlsberg Sverige, som äger och förvaltar Ramlösa-varumärket, har en hög ambition inom hållbarhet och vattenfrågan är ett av fyra fokusområden i den globala hållbarhetsstrategin. Målsättningen är att uppnå noll vattenspill genom att minska vattenanvändningen i den egna produktionen med 50 procent mellan 2015 och 2030. Tillsammans med partners arbetar Carlsberg även med att säkra vattentillgången i områden där vatten är en bristvara. Genom Ramlösa Vattenfond har Carlsberg Sverige under tio års tid stöttat Svenska Röda Korsets vattenprojekt runt om i världen.
– Med Ramlösa Vattenfond gör vi verklig skillnad för många människor. För varje liter Ramlösa som säljs skänker Ramlösa Vattenfond motsvarande en liter rent vatten till Svenska Röda Korsets vattenprojekt i utsatta områden. Sedan starten 2011 har Ramlösa Vattenfond bidragit med mer än motsvarande 700 miljoner liter rent vatten till behövande. På så sätt når Ramlösas hållbarhetsarbete långt utanför Sveriges gränser, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.
Lanserar funktionsvatten
Utmärkelsen som Sveriges mest hållbara dryckesvarumärke kommer i samband med att Ramlösa lanserar ett funktionsvatten signerat naturen för de som söker en törstsläckare med en extra boost. Ramlösa Funktionsvatten kommer i varianterna Fokus, Vitamin och Balans.
– Det finns en efterfrågan på funktionsvatten som står för det naturliga. Ramlösa har försett svenskarna med naturligt mineralvatten i flera hundra år, och det gör att vi med trovärdighet kan fylla denna lucka på marknaden, säger Thom Ståhl.
Om Sustainable Brand Index
Europas största varumärkesstudie för hållbarhet som genomförts sedan 2011. Studien syftar till att belysa och sprida kunskap om hållbarhet. 2021 har totalt cirka 62 000 respondenter intervjuats. I Sverige har 23 400 respondenter intervjuats om 393 varumärken i 34 branscher. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år. Intervjuerna genomfördes under november 2020 – februari 2021.
För mer information, vänligen kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige,
Tel: 070-483 05 48, E-post: [email protected]