Så är det att vara bryggare på Carlsberg

Gustaf Larsson är bryggare på Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg. I snart sex år har han med sin passion för öl och innovation spelat en viktig roll i företagets utveckling av nya produkter. I Carlsbergs-podden berättar han hur allt började och vad han ser framåt.

Gustaf Larsson började sin resa på Carlsberg Sverige som bryggare i oktober 2018. I dag arbetar han i företagets innovationsteam och har under åren fått ta ett ökat ansvar i olika delar av innovationsprocessen.

– Grunden är detsamma, att jag är anställd som bryggare. Jag jobbar med produktutvecklingen och är med att ta fram nya drycker – det är väldigt spännande! säger Gustaf.

Hans dagliga arbete innebär att ta fram nya ölsorter och recept för Carlsberg Sveriges varumärken. Han är involverad i hela processen, från bryggning till implementering av nya produkter. En vanlig dag kan variera, men oftast börjar den med en provsmakning för att säkerställa kvaliteten på de drycker som produceras. Därefter följer en rad olika bryggningsprocesser som kräver noggrannhet och precision.

Influerad av sin pappa
Gustafs intresse för bryggning började tidigt, influerat av hans far som också bryggde öl hemma.

– Det började med att pappa gick en kurs och kom hem för att visa mig hur man gjorde. Och jag blev helt tagen. Det var jättehäftigt, berättar Gustaf.

Ett av de största glädjeämnena i Gustafs arbete är variationen och möjligheten att se sina idéer bli till verklighet.

– Det bästa är att vara med hela längs resan. Från idé till att se en produkt lanseras i butikerna. Att se folk dricka en färdig produkt och njuta av den, säger han.

Fortsatt utveckling
Gustaf är mitt i sina studier till att bli bryggmästare. En kurs han läser parallellt med sina dagliga sysslor. Så det är inte bara öl han utvecklar. Vill du höra mer om hur det är att arbeta som bryggare på Carlsberg Sverige? Lyssna på hela intervjun med Gustaf här: Carlsberg-podden: Gustaf Larsson, bryggare.

Gustaf Larsson, bryggare

Gustaf Larsson, bryggare Carlsberg Sverige