Vi vill att våra produkter ska avjnutas ansvarsfullt. Ett viktigt fokus för att nå Noll Oansvarig Konsumtion är att utöka den alkoholfria portföljen och erbjuda konsumenterna 100 procent valmöjlighet. Carlsberg var först med alkoholfri fatöl i Sverige. Idag finns Carlsberg Alcohol Free och Brooklyn Special Effects på fat, fler nyheter lanseras under året för att bredda utbudet ytterligare.
– Alkoholfri öl är viktigt för mig eftersom jag vill att alla ska känna sig inkluderade. Ibland vill man bara gå ut och ta en öl för smaken, utan alkohol, säger Jonathan Mattson, delägare Copine i Stockholm.
2019 drack svenskarna över 19 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en kraftig volymökning mot föregående år.
Noll Oansvarig Konsumtion på Carlsberg Sverige
- Noll Oansvarig Konsumtion är del av Carlsbergs globala hållbarhetsprogram Together Towards Zero
- Vi utökar ständigt vårt utbud med alkoholfria produkter och leder den alkoholfria ölkategorin med en marknadsandel på 47 procent. I dag har Carlsberg Sverige åtta alkoholfria öl i sitt sortiment (exklusive säsongsöl). Storsäljaren Carlsberg Alcohol Free började säljas redan 2006.
- Carlsberg Sverige har sedan 2009 alkolås på samtliga tjänstefordon.
- Sedan 2007 har vi en informationstext om ansvarsfull konsumtion på merparten (98 %) av våra ölprodukter med över 2,8 procent alkoholhalt.
- Vi har sedan 2010 ett nära samarbete med Nattvandring.nu – ett partnerskap som fortsätter framåt.
- Vi håller utbildningstillfällen kring ansvarsfull marknadskommunikation för egen personal och byråer. Utbildningarna hålls i egen regi och tillsammans med AGM (Alkoholgranskningsmannen)
- Fokus framåt är satt till två områden; Vara en positiv kraft och motverka konsumtion / öka kunskapen kring alkohol hos minderåriga, och bidra till att fler avstår alkohol i trafiken. Med goda alkoholfria alternativ och en engagerande kommunikation når vi fram till mottagarna.
- Läs mer om alkoholfritt på Carlsberg Sverige https://carlsbergsverige.se/vara-drycker/alkoholfritt/?p=1