Alkoholfria alternativ har blivit alltmer populära, inte minst alkoholfri öl och sommaren är den riktiga högsäsongen. Nu visar färsk försäljningsstatistik att den alkoholfria ölkategorin i dagligvaruhandeln ökade med 14 procent under juni till augusti jämfört med samma period 2020.
Under de senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat kraftig; 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, förra året uppgick konsumtionen till över 20 miljoner liter, vilket innebar nytt försäljningsrekord. I år ser den siffran ut att stiga ytterligare – enbart under sommarmånaderna, juni-augusti, ökade konsumtionen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med hela 39 procent jämför med 2019.
– Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätförsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året, säger Johan Kikas, Marknadschef Alkoholfria brygder.
Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl med en marknadsandel på 53 procent. Storsäljaren stavas Carlsberg Alcohol Free, men inför sommaren lanserades en spännande alkoholfri nyhet – Pripps Radler 0,0%. En svalkande alkoholfri blandning av öl och fruktig citronlemonad.
– Pripps Radler är en dryck som både uppskattas av öldrickare, och de som hellre väljer andra alternativ. Vi kan nu konstatera att den sålt betydligt mer än förväntat och att den redan är uppskattad av många som vill ha en alkoholfri dryck som inte är för söt, men kanske inte gillar vanlig alkoholfri öl, säger Johan Kikas.
Radler – en tysk historia på två hjul
Termen Radler kommer från drinken Radlermass, som betyder ”cyklist-liter” och skapades av en tysk gästgivare vid namn Kugler. Under 1920-talets cykelboom startade Kugler en cykelled från München till sin pub. En solig dag 1922 dök plötsligt 13 000 törstiga cyklister upp vid baren. Ölet sinade snabbt och han började dryga ut det med citronlemonad i en 50/50-blandning – och vips så var radlern född.
För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige, [email protected], 070-483 05 48
Källor
Nielsen, Volym, DVH+SVH, Jun-Aug 2021 vs 2020 & 2019