Fiska inte dragen:
En uppmaning från Carlsberg att undvika alkohol under fisketuren
En fisketur på sjön kan vara en avkopplande stund, men när alkohol blandas in ökar risken för olyckor. Detta är något som Carlsberg Sverige har lyft i en kampanj tillsammans med den ideella organisationen Sportfiskarna. Som en påminnelse om att inte fiska dragen lanserades fiskedraget DrunkenBait by Svartzonker, föreställande en berusad fiskare som hamnat på sjöbotten.
Sportfiske är djupt rotat i den svenska folksjälen med över fyra miljoner svenskar som provat på aktiviteten. Tyvärr kombineras ofta denna folkkära sysselsättning med alkohol, vilket kan leda till allvarliga olyckor. Under 2023 omkom 73 personer i drunkningsolyckor relaterade till båtliv och fiske. Var tredje drunkningsolycka har koppling till alkohol. Det är helt enkel en farlig kombination att dricka på sjön.
-Som en av Sveriges ledande producenter av alkoholhaltiga drycker har vi ett ansvar att verka för en ansvarsfull konsumtion. Med DrunkenBait och en uppmaning om att inte fiska dragen vill vi belysa riskerna med alkohol vid fiske och påminna om att man ska välja ett alkoholfritt alternativ under fisketurer, säger Anna Anderberg, Hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.
DrunkenBait
Tillsammans med betesbyggaren och fiskeprofilen Claes ”Svartzonker” Claesson designades ett unikt fiskedrag, DrunkenBait, ett gäddbete i form av en berusad fiskare. Betet togs fram i begränsad numrerad upplaga och fick stor uppmärksamhet, de tävlades ut via sociala medier men såldes även på auktion för att samla in pengar till välgörande ändamål.
Gemensamt initiativ med Sportfiskarna
Initiativet skedde i samarbete med Sportfiskarna (Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund), en ideell organisation som organiserar fler än 73 000 sportfiskare och 430 föreningar, vars viktigaste uppgifter går ut på att organisera det svenska sportfisket samt värna och vårda svenska vattnen, verka för livskraftiga bestånd och sätta vattenmiljö- och fiskevård i centrum.